Examens: blokken tot de vroege uurtjes of kan dit slimmer?

slimslapen May 19, 2021

Het is weer examentijd! De arme zieltjes worden weer in grote zalen getoetst tot ze gaar zijn en kunnen navenant dag in, dag uit zwoegen over de boeken om dat koppie nog snel vol te stoppen. 

Blokken tot de vogeltjes fluiten! Maar is dat wel slim? Gaat het niet om de kwaliteit van de leeruurtjes in plaats van de kwantiteit in uren? Want waar we tijdnood ervaren, leveren we onze slaap in. Terwijl we daarop minder efficiënt  zijn en minder goed bij de pinken: juist wat je wél nodig hebt als je mag presteren. Want:

  • Slapen helpt om wat je leert ook echt te onthouden, wel zo handig.
  • Slapen verbetert je geheugen.
  • Slapen maakt je scherper, je krijgt een betere concentratie en kunt sneller denken.
  • Dus juist mét slaap kun je beter kennis opdoen en onthouden en nog eens beter toepassen. 

Dat geijkte beeld van maar doorgaan en jezelf daarbij oppeppen met allerlei enerydrinks: dat is dus onzin. De slimmerik ligt op tijd onder de wolletjes. Maar, nog slimmer is:

  • Lees net voordat je gaat slapen dat wat maar niet je hoofd in wil: dan wordt dat direct verwerkt in je slaap en in je lange termijn geheugen gezet. Kun je ook doen door alles in te spreken en te beluisteren als een slaapliedje. Slapend leren!
  • Doe hetzelfde als je net wakker wordt, de bak is immers leeg en het hoofd alert. 
  • Met rust kun je meer: het heeft meer zin om een break te nemen (en daarbij even te bewegen) dan om maar door te gaan. 
  • Vallen examens vroeg of in de namiddag? Doe dan rond lunchtijd (als je wel op tijd je nest uit komt) een powernap van 20 minuten. Een soort van resetknop zodat je daarna weer kunt gaan. Neem een espresso voordat je gaat liggen, dan word je vanzelf (niet groggy) wakker want de caffeïne werkt na 20 minuten. 
  • Blijf op een vaste tijd (uiterlijk middenacht he) naar bed gaan en opstaan. 

Als je dan niet gaat doorhalen, is het dan slim om de wekker vroeg te zetten? Alleen als je er echt op tijd in ligt. Want als jij vroeg gaat opstaan maar laat in je nestje ligt, kom je alsnog slaap tekort. En wat voor een slaap: juist die (droom)slaap die je geheugen goed doet werken! 

Meer weten? Ik deed een podcast met de eindexamenkandidaten van  HetTussenuurtje. Deze is hier te beluisteren. (Vanaf eind mei 2021)