Review: Van Slaapwandeling naar droomleven van Mark Schadenberg

Feb 22, 2021

Slaapboeken: ze mogen je beter laten slapen, maar het is niet de bedoeling dat ze slaapverwekkend zijn.

Ik heb er een bibliotheek vol van in mijn kantoor en iedere keer als er een nieuw boek verschijnt weet ik op de bestelknop te drukken. Omdat er naar mijn mening altijd wel nieuwe inzichten zijn, net weer een andere benadering wordt gekozen en omdat ik gewoon graag nieuwe dingen leer. Om dan iedere keer eigenlijk te gaan speedreaden en gapend zo'n boek weer weg te leggen. In die zin doet het dan wat het belooft (het laat je slapen), maar denk ik niet zoals het is bedoeld ;-)

Hoe een boek per half uur een boek per drie weken werd

Zo had ik onlangs twee boeken liggen die ik gezamenlijk echt binnen een uur uit had. Same dog, different fleas gehalte. Anders was het toen ik het boek van Mark Schadenberg kreeg. Benieuwd was ik zeker, volg de man op instagram en hij weet je wel te teasen, en ik nam ook echt even de rust voor dit boek om het alle aandacht te geven die het verdient. Dat werd geen uurtje, dat werden weken. Niet omdat het een boek van 1000 pagina's is, wel omdat ik werd meegetrokken in het verhaal en het meer als een roman begon te lezen. Prestatie op zich hoor, meestal heb ik een week vakantie nodig eer ik die knop kan omzetten. Ik merkte dat ik niet wilde speedreaden, dat ik wat er stond op me in wilde laten werken en stiekem vond ik het ook mooi om eens niet betweterig te worden toegesproken door een -living the perfect life- auteur, maar juist kwetsbaarheid zag in het geschreven woord.

Memorylane

Met een stukje avontuur, want doordat Mark je meeneemt in zijn verhaal ben je ook gewoon benieuwd naar hoe het afloopt. Spannend is het dan ook, dat voor een slaapboek! Ik heb gelachen ook, hoe Mark toch de zelfspot kan toepassen, open eerlijk durft te verhalen over zijn Backstreetboys-fandom (terwijl ik persoonlijk het meezingen op die nummers beperk tot ik-ben-alleen-thuis-en-wie-hoort-mij-en-oh-wat-is-dit-fout). Ik lees over Schaarsbergen, Arnhem, waar Mark trainde en waar ik heel lang geleden mijn middelbare school deed en we juist die jongens in het weekeinde op de Korenmarkt (uitgaansgebied in Arnhem) troffen. Ander tijdperk hoor, toch herkenning. Maar ik lees ook over zijn missies en dat geeft een heel ander beeld, juist omdat ik nog goed weet hoe dat destijds in de media werd gecommuniceerd. Over wat trauma met je kan doen op slaapvlak en hoe je als persoon jezelf kunt laten terug stuiteren. Da's ruggengraat, respect.

Streef je naar perfectie, ben je gedoemd te falen

Met slapen is het soms klare koek: doe dit doe dat en je slaapt als een roosje. Dat maakt voor mij menig slaapboek slaapverwekkend, op een verkeerde manier dan. Niets nieuws onder de zon. Maar waar het echt om gaat, waar bijna iedereen moeite mee heeft is niet het wat maar het hóe. Streef je naar perfectie van hoe een belerende schrijver het neerzet, dan ben je gedoemd te falen. Dat is net zoiets als van de ene op de ander dag ineens actief te willen gaan sporten of gezonder te willen eten. Lukt je even, daarna verval je terug in oude gewoonten. Maar zie je juist een eigen proces en kwetsbaarheid, met vallen en opstaan en lees je dit met herkenning, dan is het andere koek. Je bent dan minder streng voor jezelf, je ziet dat kleine stapjes ook samen een grote sprong maken en dat ook jij dit kunt.

Geen fictie, geen non-fictie

Dat vind ik zo knap aan dit boek: het zo persoonlijk schrijven, inclusief de tegenslagen en eigen onzekerheden, zonder dat het een zielig verhaal is of een pocherig verhaal van kijk mij nu eens goed zijn. Dat dan weer weten te mixen met de kennis, zonder dat die overgangen vreemd zijn. Feitelijk het mixen van fictie met non-fictie, dus in welk hokje wil je dit boek plaatsen? Misschien is dat wel de stiekeme intentie: niemand past in een hokje, er is geen one size fits all en dat vraagt de 'just do it' mentaliteit waar Mark ook over verhaalt. Een inspiratie om zelf te gaan groeien in plaats van regeltjes te volgen.

Aanrader?

Leer je over slapen? Jazeker. Vooral hoe je dit echt in de praktijk, in jouw leventje, kunt toepassen. Maar ondertussen lees je vooral fijn leesvoer. En dat, precies dat, is wat zo fijn is aan dit boek maar ook zo knap. Dus, wil je eens wat met je eigen slaap gaan doen, maar niet direct het gevoel te hebben dat die berg te hoog is? Zit je niet te wachten op een rijtje van dit en een rijtje van dat waarbij iedere praktische toepasbaarheid mist? geniet je ook wel van het lezen van een soort van jongensboek? Go get it.

--------------

#nospon: ik ontvang geen commissies op wat ik schrijf maar deel graag mijn eigen persoonlijke ervaringen en daarmee tips waarvan ik weet dat je er echt wat aan hebt.