Slaap je nu echt slechter rond volle maan?

slaap - kind slaap - ouders May 28, 2021

Als de maan weer staat te fonkelen in de nacht, is het net alsof zij bewonderd wil worden en daarom iedereen uit haar slaap haalt. Het inslapen gaat lastiger met extra licht in je slaapkamer en de nachten lijken onrustiger. De éen is ervan overtuigd dat de maan je slaap stoort, waar de ander het afdoet als onzin. 

Dat is in het land van de slaapstudies niet anders. Hebben we net consensus, strooit men daarna weer met twijfel. Het maakt vast ook wel uit of we 'een gewone maan' hebben of zoals twee dagen geleden een 'super bloed maan'. Want dichter bij de aarde is immers meer gefonkel. En draait het dan alleen om licht of ook om allerlei gedachten die je bezig en uit je slaap houden? Iedere maan heeft namelijk ook weer zijn eigen thema en roerselen. 

Een flinke meerderheid geeft aan echt slechter te slapen rondom volle maan. 

Alleen al het extra licht kan hier debet aan zijn: waar licht is kan slaap amper komen omdat dit simpelweg het sein op wakker zet in je brein en je slaaphormoon dus lekker onderdrukt blijft. Onderzoek uit 2013 van de universiteit van Basel wees uit dat die maanstonden inderdaad impact hebben op slaap. Minder diepe slaap, korter slapen en meer tijd nodig hebben om in te slapen in een notendop. Klaar is Klara denk je dan misschien, maar sindsdien is het onderzoekers niet meer gelukt om deze data tevoorschijn te toveren met het heranalyseren van de datasets. Het is alsof het in het ongewisse mag blijven. 

Feit is natuurlijk wel dat het vrouwmens sowieso een onderonsje heeft met die maan.

En juist die wisselingen in je hormoonspiegels een rechtstreekse invloed hebben op je slaap. Dat je bijvoorbeeld rommeliger slaapt tijdens je menstruatie, komt hierdoor. Ook dat is een factor.

Slaap je nu echt slechter rond volle maan? 

Een meerderheid wel. En ook al heeft men dit in de herhaling niet kunnen bewijzen, het feit dat het wordt ervaren is genoeg. Of dit nu aan het licht ligt, de hormonen of de intense gevoelens en gedachten: tijdens manenschijn wil je waarschijnlijk even iets meer doen voor jezelf om betere slaap te vatten. Mijn tip? Een slaapmasker, een fijn slaapmuziekje of -meditatie om gevoelens en gedachten te bonjouren en net even wat meer rust in de avonduren voordat je naar bed gaat. Dan gaat het weer als een zonnetje.