Ik kan niet slapen...(en daarmee ben ik een typische vrouw)

slaap - ouders slimslapen Jan 21, 2021

Gisterenavond laat plaatste ik een story op Instagram... 

en het antwoord was voor nagenoeg iedereen: 'Ja'! 

Soms ook wel verbazing. Want hey, als slaapdeskundige wordt er van je verwacht dat je iedere nacht als een roosje tukt. Not. Kijk, je kunt alles volgens het boekje doen, maar dat garandeert je nog geen succes. Sommige dingen laten zich niet tot rust manen en dicteren. Zoals kleintjes niet kunnen slapen na een spannende dag, zo kunnen grote mensen diezelfde 'drukte' ervaren en ook niet slapen. 

Slaapvalkuil

De valkuil is dan dat je je daar zorgen om gaat maken. Iets wat heel vrouw-eigen is. Want vrouwen slapen anders dan mannen. Waar mannen koning slaaptekort zijn (korte nachten maken en vooral doorgaan), zijn vrouwen koningin inslaapproblemen en licht slapen. Hormonen spelen hier zeker een rol, maar gedrag, hoe we 'gewired' zijn net zo goed. Want mannen beoordelen slaap aan de hand van hoe uitgeslapen ze wakker worden, waar vrouwen het weer eens perfect willen doen en oordelen aan de hand van slaapduur en aantal keren waken (zie hier waar het mis gaat als er kinderen zijn). 

Terug naar mijn inslaapprobleem: als ik hier mij dus druk ga maken om het feit dat ik niet kan slapen, weet ik zeker dat ik niet kan slapen en slaap ik per saldo nog later in. Dat is wat stress met je doet, het stelt de slaap uit. Ga ik er relaxt mee om, gaat het goed. Dan kan ik mij nog druk aan maken om de totale slaapduur en direct spookbeelden creëren van een oververmoeide volgende dag (we maken ons immer vaak meer zorgen om dingen die nog moeten gebeuren, waarvan we vrezen dat ze gaan gebeuren dan dat ze daadwerkelijk gebeuren). Maar dat is de stress van de leek eerlijk gezegd. 

Want..

  • Niet ieder rondje slaap is gelijk. Iedere slaapapp laat je dat zien: je slaapt begin van de nacht anders dan halverwege of einde nacht. 
  • Ook slaap gaat niet over een nacht ijs. Een nacht minder slapen maakt, net als die ene zwaluw, dus nog geen zomer of in dit geval barre winter. 
  • En je kunt vermoeider zijn op 8,5 uur slaap dan op 7,5 uur slaap, of van wakker worden om 0730 en dan de dag erop om 10.00 uur. 

Kortweg gezegd wil je slaap per week bekijken en niet per nacht. Je wilt slaap tellen in cycli en niet in uren. En een vast ritme aanhouden. Slaap is namelijk zo slim dat het pakt wat het nodig heeft en dus zichzelf anders indeelt indien nodig. Minder gesproken als een slaapnerd: 

  • je hebt meer aan 5 cycli (7,5 uur) dan aan 5,5 cycli. 
  • Slaap je de ene nacht 4 cycli en kun je dit in de week compenseren met 5 of 6, prima want je gemiddelde klopt. 
  • Dat bereik je met je normale bedtijd en je mag ook (niet te vaak) in de ochtend een cyclus compenseren (dus 1,5 uur later wakker worden). 

Aldus maakte ik mij gisterenavond niet druk, wetende dat als ik mij zo voel ik de slaap niet pak. Dan relax ik wat verder. (Die story plaatste ik overigens wel met de nightshift op mijn telefoon én een blue-light-filter-bril op mijn neus). Ik ga dan niet om 23.00 naar bed, en ook niet om 00.00, maar 'moet' dan pas om 00.30 (een cyclus verder). Omdat eerder geen zin heeft en ik hiermee goed de slaapdrang opbouw om rap in te slapen (en dus niet gestoord wordt door dat hoofd). De wekker bleef staan op dezelfde tijd. Moe ben ik zeker niet. Want die slaapcycli die ik wel pakte waren prima. Vanavond stuur ik weer aan op 23.00 en een cyclus meer en geen vuiltje aan de lucht. 

(Ik blijf het ironisch vinden hoe het slapen steeds op rekenen uitkomt, waar ikzelf discalculi heb en heel mijn leven het rekenen wilde vermijden ;-) 

Dames en heren

Dus dames en heren...Of je nu zelf te wakker bent om te slapen of wel wil slapen maar je spruit daar anders over denkt: let it go en time je slaap. Heren beoordelen hun slaap in de ochtend dan prima, want energiek genoeg bij het opstaan door het slapen in cycli. Dames gaan niet piekeren of de slaapduur en de wekker, want jullie weten nu dat dit anders werkt en kunnen dus ook inslapen op een later tijdstip. Gooit Junior in de ochtend roet in het eten? Jullie hoeven niet beiden direct paraat te staan en een andere optie is om de nacht dan iets eerder in te gaan de volgende dag en zo alsnog je extra slaapcyclus te krijgen. 

It's all about quality

Als je niet meer kunt slapen, moet je meer halen uit de slaap die er is. Dat is slim slapen. Wil je hier meer over weten? Houd dan de socials goed in de gaten.