Vrouwen slapen anders

chronopreferentie slaap - ouders Jan 11, 2021

Een vrouw is geen man. Daarom:

  • Dragen we andere kleding
  • Doen we andere dingen
  • Zijn we minder geobsedeerd door alles met een stekker
  • Doen we wel veel dingen tegelijk
  • Hebben we een olifantengeheugen
  • Nemen we veel te veel hooi op onze vork

En..

  • Worden we overdreven snel wakker zodra er een kind in de buurt is
  • Moeten we wat minder alles naar ons toetrekken
  • En er niet zo over blijven zeuren
  • Heeft dedicated attention (doe 1 ding tegelijk) ook zijn pluspunten
  • Hoeven we niet op ieder slak zout te leggen over overal over door te zeven

Maar toch denken we dan dat vrouwen net zo slapen als mannen

Dat is dus niet zo. Wist je dat:

  • Vrouwen meer slaap nodig hebben? 
  • Vrouwen ook echt anders slapen? 
  • Dit ook verschilt per week?
  • En nog eens naar leeftijd? 
  • En vrouwen veel slechter met slaaptekort omgaan dan mannen?

Het is waarschijnlijk geen verassing dat juist dat multitasken en die wisselende hormonen hier debet aan zijn. Door dat multitaskende brein is simpelweg meer rust (en meer slaap) nodig om weer tot een status-quo te komen. Het verschil? Maar liefst 20 minuten. Tegelijkertijd geeft dat multitasken ook meer stress en dat gaat niet samen met slaap. Dus een vrouw ligt langer wakker dan een man. 

Slapen is een spel der hormonen 

Maar al die fluctuerende hormonen helpen dan niet echt mee. Althans, niet altijd. De post-partum mams kan hierover meepraten: juist omdat haar progesteron en oestrogeen een flinke val maakt, kan haar slaap een flinke knauw krijgen (los van die baby die je wakker maakt of uit je slaap houdt). Tegelijkertijd helpt borstvoeding hier wel een handje: de prolactine en oxytocine zijn goede slaapverwekkers. Is de menstruatie weer op gang, dan daalt je progesteron en komt er onrustige slaap en slechter inslapen. Een man heeft daar simpelweg geen last van. 

Meegeleverde wekker

Een minuut voordat ukkepuk wakker wordt ligt mams al met haar ogen geopend in bed, zich af te vragen waarom ze wakker werd. Na twintig keer porren en terwijl Junior zich al duidelijk laat horen, wordt manlief een keer wakker. Herkenbaar? Kun je natuurlijk gaan verwijten dat de een zich beter afsluit of dieper slaapt dan de ander, maar dit heeft ook te maken met de meegeleverde wekker die moeders hebben. Vrouwen slapen namelijk minder diep als er kinderen in de buurt zijn. Zo heeft Moeder Natuur ook nog een andere bescherming ingebouwd ,namelijk dat vrouwen vaak in een vroeger ritme zitten dan mannen: vrouwlief is veelal meer een ochtendmens (met een eerdere bedtijd), waar manlief in de avonduren nog wat makkelijker zijn Netflix-serie kan afkijken zonder in slaap te kukelen. Over het algemeen hè, het mag best andersom zijn of dat je samen gezellig in hetzelfde ritme zit. Dit maakt, bekeken vanuit het perspectief van Moeder Natuur, dat er meer veiligheid is. Het aantal uren dat beide verzorgers offline zijn betreft waakzaamheid is zo beperkt en tijdens die gevaarlijke donkere uren is de sterkste persoon wakker. Omdat mams, volgens Moeder Natuur, de verzorgende is, is het ook nog handig dat zij samen met Junior bij de krieken van de dag begint. Makes sense, mams kan die leeuwen verjagen omdat zij vroeg de dag beginnen en vroeg vertrekken, waar paps dan de beren voor zijn rekening neemt die meer de zon volgen en omdat die wolven ook niet bepaald fijne huisdieren zijn, pakt hij deze nog even mee in de laatste uurtjes van de dag. Kijk, van die rondvliegende vleermuizen, de loslopende kat of de nachtuil hebben we niet zoveel te vrezen, dus dan kan iedereen even zijn oogjes sluiten. Zo werkt dat dus ongeveer qua timing van de slaap naar chronopreferentie (waarbij je ook wolven, beren en leeuwen hebt).

De weg kwijt

En dus...Als je kleintje eenmaal de weg naar Dromenland heeft gevonden en je merkt dat jij de weg bent kwijtgeraakt, verlies dan ook niet de kluts (want dat kan met slaapgebrek). Het geeft geen zin om je partner boos aan te kijken. Noch om de dienst gedurende de nacht af te wisselen (beiden slaaptekort). Ook hier geldt: weten waarom is het halve werk, want dan blijft het gepieker en die stress achterwege en houd je het onderling ook nog gezellig. Juist een overdreven verantwoordelijkheidsgevoel samen met een hormonale disbalans die iedere moeder gedurende het eerste jaar zeker regeert (en daarna conform je cyclus) maken dat je je slaap met een ander geschut goed wilt krijgen dan alleen 'pak je slaap' en 'geen schermpjes'. Een vrouw is immers geen man en een man is geen vrouw. 

Dus dames:

  • Probeer te slapen als je kleintje slaapt, in ieder geval later op de avond;
  • Match die bedtijd dan ook met wat gezonde uren nachtrust en de start van de dag. Om 23.00 naar bed gaan en steeds om 05.00 gewekt worden is een beetje die ezel die zich aan dezelfde steen blijft stoten. 
  • Ga dan niet ineens om 21.00 naar bed, je gooit je slaap-waakritme overhoop en goede kans dat je niet kunt slapen, tenzij je al oververmoeid bent (en dan 's nachts wakker ligt). Werk met halve uurtjes. 
  • Vaste bedtijd, vaste starttijd. Ook in het weekeinde. Ook na een gezellige avond. 
  • Maak afspraken! Dàt je partner beter slaapt maakt nog niet dat jij dit nooit hoeft te doen. (Met als belangrijkste argument dat vrouwen minder goed tegen slaaptekort kunnen, dus het wordt er echt gezelliger op).

En dus heren:

  • Wissel de nacht (om en om) met je slapeloze partner;
  • Stuur vrouwlief naar bed, wat eerder op de avond en geniet van je me-time;
  • Wacht niet totdat er teveel hooi op die vork zit of dat ze je gaat vragen om hulp, be pro-active.
  • No guilt betreft beter slapen, enjoy it while you can, maar gebruik dit niet als excuustruus

 

  • En weet dat er binnenkort nog heel veel meer op het menu staat om je hierbij te helpen, houd het in de gaten!